Storbrande og aktieuro præger 2018-regnskab for et fortsat voksende Købstædernes Forsikring

Kundeejede Købstædernes Forsikring øgede præmieindtægterne med 19 procent i 2018 og er nu vokset 70 procent på fem år. Trods væksten gav storbrande og det urolige aktiemarked et minus-resultat.

Kundeejede Købstædernes Forsikring øgede præmieindtægterne med 19 procent i 2018 og er nu vokset 70 procent på fem år. Trods væksten gav storbrande og det urolige aktiemarked et minus-resultat.

2018-regnskabet for Købstædernes Forsikring melder om et selskab, der fortsat vokser markant og nu har præmieindtægter for ca. 1,2 mia. kroner. Væksten er 19 procent i forhold til 2017. Tilgangen af kunder er især sket på erhvervsområdet og skyldes såvel øget salgskraft som nye partnerskaber.

Væksten er sammen med forenklede og mere digitaliserede forretningsgange med til at sænke de relative udgifter. Omkostningsprocenten kom i 2018 ned på 19, og det er et fald fra næsten 28 siden 2014.

”Vi er blevet større, stærkere og sundere som selskab. Det skal vi huske, selv om 2018 på bundlinjen var et år, man kun kan sige ’øv’ til,” siger Anders Hestbech, adm. direktør for Købstædernes Forsikring.

Årets resultat landede på minus 129,9 mio. kr. efter skat. Anders Hestbech peger på de to væsentligste forklaringer: Dels to helt usædvanligt store brande. Dels det fald på aktiemarkederne i slutningen af 2018, som har ramt såvel Købstædernes Forsikring som en række andre aktører i markedet.

”Tallene lyver ikke, og sådan er gamet. Vi kommer igen på aktierne, der allerede i 1. kvartal 2019 har indhentet hele kurstabet fra 2018. Og vi glæder os over, at vi fortsat får flere kunder og udvikler vores underliggende forretning. Det gør vi gennem egne kanaler og de partnerskaber, som udgør en væsentlig del af vores vækststrategi,” siger Anders Hestbech og understreger:

”Vi fortsætter ufortrødent med at skabe Danmarks bedste kundeoplevelser, og vi investerer kraftigt i IT- og finansiel teknologi, der understøtter det mål.”

Senest redigeret:

Anders Hestbech

Adm. Direktør

Nu kan du optjene EuroBonus-point på din forsikring

SAS og det kundeejede Købstædernes Forsikring har indgået et strategisk samarbejde omkring flyselskabets populære loyalitetsprogram, EuroBonus.
Læs mere

Kundeejerskab og partnerskaber sikrer 17 % vækst for Købstædernes Forsikring

Kundeejerskabet viser sin styrke hos Danmarks ældste forsikringsselskab, som fortsætter med at tiltrække kunder og udvide partnerskabsaftaler. Bruttopræmieindtægterne er nu ca. 1 mia. kr.
Læs mere