Hjælp på rejsen

Har du en årsrejseforsikring hos os, er hjælpen altid tæt på, hvis der sker noget uforudset på rejsen. Hold hovedet koldt, og kontakt os, så hjælper vi dig videre.

Når uheldet er ude på ferien

Opstår uheldet på din ferie, er det rart at vide, hvad du skal gøre. Hvem du skal kontakte, og hvordan du anmelder skaden. Husk, at vores samarbejdspartner Falck Global Assistance altid sidder klar til at hjælpe 24 timer i døgnet på 33 45 75 85.

Hvis du bliver syg eller kommer til skade

1. Søg behandling
Find læge eller sygehus.

2. Kontakt Falck. Når du er blevet tilset af en læge eller sygehus, og du har fundet ud af, hvordan du skal behandles, skal du kontakte Falck og give dem oplysninger om diagnose, behandling og behandlingssted. Ud fra de oplysninger kan Falck, sammen med den behandlende læge, vurdere hvilken behandling, der er bedst for dig. 

Falck kan samtidig stille en betalingsgaranti, så du ikke selv skal lægge ud for behandlingen. Sørg altid for at få dokumentation i form af en lægejournal eller lignende, som kan vise, hvad du fejler, og hvordan du skal behandles.

Falck hjælper desuden med planlægning af din hjemrejse, hvis du pga. din tilstand ikke kan rejse hjem som planlagt.

Hvis din bagage bliver forsinket

1. Inden du rejser
Vigtigst af alt - husk at pakke de vigtigste ting i din håndbagage, så du ikke står uden fx vigtig medicin eller dokumenter, hvis din bagage skulle være forsinket.

2. Kontakt bagage-kontoret i lufthavnen 
Sørg for at få en PIR-rapport (Property Irregularity Report) – den skal du bruge som dokumentation. Giv dem også din adresse på feriedestinationen, da det er deres ansvar at bringe din bagage til dit hotel.

3. Kontakt derefter Falck
De kan oplyse dig om, hvor meget du kan gå ud at købe nødvendige ting for (det afhænger af din dækning).

4. Husk at gemme kvitteringer 
Gem dine køb, så du kan få refunderet beløbet.

Hvis du bliver udsat for tyveri

1. Anmeld tyveriet til politiet. Det skal vi bruge som dokumentation for, hvad der er sket.

2. Saml også gerne anden dokumentation fx billeder af en opbrudt værdiboks på hotelværelset eller andet. Det er din indboforsikring, som dækker tyveri på din ferie.

3. Kontakt det danske konsulat eller ambassade i det pågældende land og bed om at få udstedt midlertidige dokumenter, hvis du har mistet identitetspapirer og lign.

4. Kontakt Falck, hvis din hjemrejse bliver forsinket pga. manglende papirer, så kan de hjælpe dig.

5. Kontakt os, når du kommer hjem, så hjælper vi dig videre.

Hvis du bliver forhindret i at rejse

Hvis der sker noget, inden du overhovedet er kommet afsted, er det afbestillingsforsikringen, som kan hjælpe. Læs mere om Afbestillingsforsikring

1. Tag kontakt til en læge. Hvis du eller en af dem du skal rejse med, bliver syg eller kommer til skade inden rejsen, skal I tilses af en læge. Hvis det er meget tæt på afrejse, er det selvfølgelig vigtigt, at det sker så hurtigt som muligt. Det kan være nødvendigt at bruge vagtlæge eller tage på skadestuen.

2. Kontakt rejsearrangøren. Når det står klart, at du er nødt til at aflyse rejsen, skal du tage kontakt til rejsearrangøren hurtigst muligt.

3. Anmeld aflysningen til os. Vi skal ud over anmeldelsen bruge en lægeerklæring, faktura på rejsens pris, ubrugte billetter, eventuelle vouchers og anden relevant dokumentation.